Judith Scheepstra, Raqs wa Risala 11-24(2011)over Asli Sharqi Festival

"...daarna volgde het enige andere optreden van het weekend, naast het fusion-stuk van Aziza, waarbij ik een traantje moest wegpinken.
Noor en Farouq dansten een ontroerende Scheherazade op de bekende muziek van Rimsky-Korsakov. Ik had hun duet al eens eerder gezien en vond het toen al zo mooi. Het was nu nog beter."

Buikdans in België en Nederland

Ook nu nog kun je in Nederland vrijwel overal terecht voor cursussen en workshops (www.bellydancing.nl | www.buikdans.startpagina.nl)
Dansscholen werken er ook meer samen. Voor gevorderden bestaat er bijvoorbeeld een “verdiepingscursus”, onder leiding van vier professionele dansers (waaronder een man: Farouq, een van de drijvende krachten achter buikdans in Nederland), die een technisch en inhoudelijk veelzijdige vorming biedt.
Uit: Dans Mondial, twee dames dansen de wereld rond, door Evy Gruyaert en Lien Van De Kelder, blz. 99, uitgeverij Terra- Lannoo

Recensie DVD Great Oriental Dancers of Europe(2006)

Door Ligaya:

This is not a male dancer performing a “women’s dance”, nor is this a dancer performing a “male version” of a “women’s dance”. This is simply a dancer dancing a dance he has mastered to the very tips of his fingers. Farouq does not deal with ands, ifs, or maybes in his dance. Every drop of the hip, shake of the tush, or wiggle of the little finger is done precisely as it was intended, where it was intended, all executed with the complete ease of confidence that enables him to dance effortlessly around the stage of a nearly empty theatre at 10.30 in the morning, flashing impish grins at an audience that consists of a grand total of 6 (including the film crew) as if he were being cheered on by an ecstatic multitude. A master craftsman at his trade.

Algemeen Dagblad, 17 maart 1992

De waardigheid van de buikdans - (interview met Paula Marissink):

Farouq treedt inmiddels op in binnen- en buitenland. Hij is van nature een hele goede artiest. Voor Turken en Egyptenaren danst hij ook. In het begin hebben ze zoiets van: een man, nou belachelijk, en als hij opkomt in zijn pofbroek liggen ze allemaal in een deuk. Maar aan het einde zijn ze helemaal weg van hem. Farouq kan het gewoon en dat zien ze. Ik heb me in het begin ook wel de vraag gesteld: 'kan hij wel met een sluier gaan dansen of kan je hem wel in een restaurant neerzetten?' Maar hij doet het allemaal en de mensen vinden het prachtig.

Samyra in Navel nr.4, 1995-96 opening dansschool Rana Miras

Dat zijn optredens succesvol zijn, mocht ik zelf ervaren tijdens de opening van de school van Rana Miras, door Jolanda Keurentjes
Ondanks de kwaliteiten van de andere dansers/essen was door de stormachtige reacties overduidelijk dat deze man een grote impact weet te maken op zijn publiek.
Goede techniek en expressie zijn met elkaar in balans en zijn stijl is sensueel maar absoluut mannelijk !

Marijke Minnema in Navel nr.4, 1995-96 Recensie Thulaath

Peter danst op muziek van Rafic Hobeika. Hij weet met zijn choreografie het podium te gebruiken. Maar ook met zijn hele gestalte vult hij de ruimte (waarin een klein mens groot kan zijn).
Boeiend van begin tot einde, zoals hij de muziek aanraakt, zijn spel met handen en ogen.

Meinsje de Paauw Navel 1996-1997 nr.2

Recensie van Interview met Zeus

Ik had Farouq wel wat langer willen zien dansen, ik vind hem als hij danst een soort magiër. Hij doet veel met mimiek, dwingt je tot aandacht en houdt de spanning vast.

NRC Handelsblad, 3 juni 1997

Interview met Nazir Abu Said en Peter Verzijl

Ze zien het als een circusnummer, ze komen om te lachen. Het Europese publiek reageert onwennig op mannelijke buikdansers, aldus Nazir Merzo (38), die geboren is in het Syrische Damascus. Sinds zijn 20e woont hij in Wenen,waar hij een dansstudio heeft. Sensatiezucht, je krijgt van alles naar je hoofd geslingerd, van mannen dan, vult collega Peter Verzijl (39) uit Nederland aan. Maar na twee minuten wordt het doodstil. Als het publiek Nederlands is tenminste. Verzijl heeft ook in Turkije gedanst, en zodra het publiek daar in de gaten krijgt dat hij goed is, barsten ze los in applaus en gejuich.

Volksdansvereniging Debka in Zwolle, 2001

Margot Trooster en Jessica Kuiper over hun eerste buikdansles in Zwolle:

Een cursus buikdansen bij Dans Domein Drenth…Wat zou dat zijn ? Wie komen daar zoal? En durven wij nog, na al dat gegniffel van mannelijke Debka-leden over de noodzaak van parels in onze navel?
Jawel, wij durven.
Samen met nog 25 andere vrouwen en welgeteld 1 man voor de spiegelwand in Drenth’s grote balzaal.
De deelnemers zijn vogels van heel verschillend pluimage en van heel jong en pril tot redelijk gerijpt.
De docent is geen welgevulde en schoonbeboezemde dame, maar een vrij iele en onopvallende jonge man.
Hij wordt pas bijzonder als hij gaat dansen; met bewegingen die tegelijk sierlijk en subtiel zijn. En hij geeft verdraaid goed les !

Navel 2002, nr.2 Minirecensie L’Inconnue

door Ahlem en Marieke van Beek.

Een verrassende combinatie van dansstijlen, een serieus thema in een luchtige setting.
L'Inconnue levert, evenals de show van Salome en Yale onlangs in Maastricht, een serieuze bijdrage aan het verkrijgen van erkenning van de Oriëntaalse dans als podiumkunst. Peter danste op een aantal basisritmes in percussie-uitvoering. Hij interpreteerde ze eenvoudig en doeltreffend. Ik kon niet zien of hij improviseerde of dat het ingestudeerd was, en dat is knap!

Shahrazad in Oriënt Magazine nr.3, 2002

Rafic Hobeika Festival:

Farouq (Peter Verzijl) appeared on stage to Amale . He is a slim young man and was dressed in blue and gold. His movement is graceful; he is as agile as a snake, as aesthetic as an art-deco statue. His main teacher was Paula Marissink but he took also workshops with foreign teachers within his reach. The Syrian dancer Nazir Merzo from Vienna was a particular important role model for him. Farouq has a very large repertoire of movements and a good control of his body. He uses his dance figures so as to make everything appear clear and meaningful by itself. Rather too little than to much and always in a flow. Rather a skilful figure-of eight with his hips than a double axle with a tripping shimmy. Farouq teaches and organizes workshops. He also writes articles for the Dutch belly-dance magazine Navel, which show his sharp powers of observation and his very critical and intelligent mind. He knows the community like no other and every one knows him!

Zwolse Courant, 2 februari 2004 door Tessa Klooster

Sensuele bewegingen en soepele heupen:

Na de eerste pauze gaf docent Peter Verzijl een spetterende dansshow weg. Gekleed in een prachtige Oosterse outfit danst hij lenig en soepel door de ruimte. Het publiek keek opnieuw ademloos naar de passionele dans. Sensueel bewoog menigeen met de heupen en ook de schouders werden passioneel geschud. Margot was een van de dansers. Wij westerlingen weten zo slecht waar onze heupen zitten, zegt ze, ik heb nu 3 jaar les en ben een stuk soepeler geworden. Dat was voor mij ook een reden om met deze dans te beginnen. Ik werd er meteen door gegrepen. Deze dans is heel ontspannend. Ze is blij met haar docent Peter Verzijl. “Hij doet het heel beschaafd, vaak krijgt de dans door de golvende bewegingen een seksueel tintje, maar wij leren sensueel te dansen”.

Wendy Ouwehand in Navel juni 2004

Interview met de Oriental Sisters
Vanaf 1996 zijn ze ook lessen gaan nemen bij Peter (Farouq) waar ze nog steeds op les zijn. Ze vinden Peter een goede docent die erg veel weet over de danstechniek, stijlen, ritmes, culturen en bij wie je nooit uitgeleerd raakt. Ze vinden hem ook een fantastische performer.

Buikdans op livemuziek en Egyptische pop

in Dans (het dansblad van Nederland) nr.1, 2006 door Jolanda Keurentjes

Als je je wilt verdiepen in buikdans moet je in Den Bosch zijn, Jolanda Keurentjes doet verslag van een verdiepingscursus voor gevorderden en docenten. Er zijn in Nederland weinig plaatsen waar je je zo in de Oriëntaalse dans kunt verdiepen als hier. Er zijn veel cursussen maar die zijn voornamelijk voor beginners en middenniveau. Ik maak me ongerust over het niveau in Nederland. Er treedt een enorme vervlakking op geeft Peter aan. Op het gebied van gevorderden en groei van goede docenten gebeurt er momenteel te weinig. Deze les staat de half-choreografie centraal. Een grondige analyse van het muziekstuk is noodzakelijk. Wat is de intro, waar zitten de belangrijkste overgangen, welke ritmes worden gebruikt. De cursisten hebben er een zware kluif aan. Vele struikelen over het voordansen voor de groep en vinden de feedback van de zeer deskundige docenten confronterend. Ondanks dat ze al een tijd zelf lesgeven en regelmatig optreden worden ze er nerveus van. Dit is precies het onderdeel waarvoor ik op de cursus kwam, want hoe kan ik mezelf respecteren als lerares als ik niet eens durf te dansen voor collega’s ? zegt Roos. De docenten leven hun eigen regels goed na vindt Roos. Eerst zeggen ze iets positiefs en dan geven ze zorgvuldig de verbeteringen aan Het bijzondere van de verdiepingscursus is dat elke les door 2 docenten gegeven wordt. Het vaste team die de cursus heeft ontwikkeld bestaat uit 4 docenten. Naast Peter en Margot zijn dat Letty Vos en Mariska Assink. Zij vullen elkaar aan en wisselen materiaal uit. Zij maakten voor ieder jaar een dikke reader over verschillende aspecten van de dansvormen, de muziek en het lesgeven. Ondertussen is er een ook light-versie in Nijmegen als oriëntatie. De jongste lichting cursisten is nog fanatieker dan de eerste groep. Er is hoop voor gevorderde danseressen ! Ook biedt de verdiepingscursus gelegenheid voor uitwisseling en kennisuitbreiding voor docenten onderling.

Oriental Magic, 3 november 2007

Workshop hipdropvariaties met Farouq

Het was leuk en leerzaam om deze workshop te volgen. Zodra Farouq in ons midden ging staan (we stonden in een grote cirkel) was zijn charisma te zien. Een geweldige danser en docent. Hij is geduldig, legt alles heel goed uit en geeft veel voorbeelden en genoeg tijd om het te oefenen. Ook geeft hij veel extra tips over de juiste postuur, (arm-)techniek, wat ik heel attent vind want niet iedereen heeft een dansopleiding genoten. Kortom,je krijgt te horen wat wel te doen maar ook wat je beter kunt vermijden. Veel hipdropvariaties kwamen aan bod, de gewone, met een kick, afwisselend voor en achter, terwijl je loopt, op verschillende ritmes en een hele leuke, een hipdrop met een heupcirkeltje. Het zag er allemaal ontzettend mooi uit en het was ook erg leuk om te doen. De oefenmuziek was mooi en erg motiverend om alles meteen in de praktijk te zetten. Kortom: een leerzame workshop door een bekwame en charismatische danser/leraar. P.S.: Farouqs optreden later die avond was onvergetelijk!

Wendy Ouwehand in Navel

tijdschrift voor Oriëntaalse dans, nr.2. 2007
Farouq, de enige mannelijke danser op de DVD, sluipt als een jonge prins over het podium. In zijn koperkleurige kostuum komen de prachtige shimmies en goed getimede heupbewegingen goed tot zijn recht. De choreografie van 12 minuten, die geen seconde verveelt, is van verrassend goede kwaliteit. Het beantwoordt aan de algemene criteria die voor een goede choreografie bestaan. Zijn bewegingen en gezichtsuitdrukking zeggen ons wat de muziek wil zeggen.

Contact:

Peter Verzijl
Zevenwouden 39
3524 CL Utrecht
T.0031-030-2436007
peterverzijl@planet.nl