Interview met Zafira (Julia Went)
Het begin
Ik heb mijn hele leven al gedanst: showdans cabaret, flamenco, salsa,
Afrikaanse dans, Bollywood en Hawaïiaans. Toen ik in 1988 in India was
maakte ik kennis met de Orientaalse dans en ik wilde dit ook leren. Ik
vond en vind de ronde, vloeiende bewegingen tezamen met de
gecontroleerde accenten, de isolaties en de expressie in deze dans
prachtig. Ik woonde toen in Italië en zodra ik vanuit India terug was in
Italië volgde ik lessen bij Aziza en workshops bij Zaza Hassan die toen
regelmatig in Italië kwam.
Door omstandigheden ben ik na een jaar gestopt en pakte de dans weer op
7 jaar later toen in Nederland woonde. Ik voelde dat de Orientaalse dans
van alle dansen het meest bij me paste en ik ben blij dat ik hele goede
leraressen heb getroffen in Nederland: Mariska, Dunya, Rana en Maaike.
Deze docenten gaven mij iets extra’s en hebben mij geïnspireerd en
beïnvloed.
Belangrijke buitenlandse docenten voor mij waren Amani, Nazir en
Mayoodi.
Favorieten
De eerste videoband die ik zag was van Mona el Said. Ze werd een van
mijn favorieten door haar schijnbare nonchalante “laidback” manier van
dansen maar ook Nadia Gamal bewonder ik maar juist om haar passie en
kracht. Ik leerde ook Turkse danseressen zoals Tulay Karaca kennen.
Tulay heeft geweldige draaiingen in haar dans en kan fantastisch zills
spelen. Suheir Saki en Taheya Carioca horen ook tot mijn favorieten maar
ook Randa Kamal, Fifi Abdo en Aziza van de Bellydance Superstars, die
niet alleen technisch goed is maar net als Mona met haar hart danst..
Dat is het meest belangrijke in de dans want dansen is niet alleen maar
een hoeveelheid bewegingen.
Meer en meer werd ik naar de Libanese en Turkse stijlen toegetrokken
maar ook de andere stijlen zoals Baladi en dansen met dubbele sluier
vind ik mooi. Ik ben nieuwsgierig naar nieuwe invloeden en zo leerde ik
via Leila de American Tribal-stijl kennen.
Niveau in Nederland
Het niveau in Nederland is heel divers. Een aantal zijn serieus bezig en
zijn heel goed maar er zijn er veel die denken dat buikdans een snelle
manier van geld verdienen is. Maar ik kan je verzekeren dat dat niet zo
is ! Er zijn ontwikkelingen onder invloed van de media en het internet.
Het is op zich goed dat er geëxperimenteerd wordt met fusies en het
mixen van stijlen en verschillende soorten dansen. Kijk maar eens naar
Martha Graham en Amaya die dit ook hebben gedaan. Hoe meer kennis er is,
hoe beter de dans zich ontwikkelt maar ik zie in Nederland steeds meer
mensen die zelfs de basiskennis van de Orientaalse dans niet hebben maar
zich wel als professional willen profileren (kijk maar eens naar de
startpagina buikdans, ik denk dat Nederland de meeste buikdanseressen
per vierkante kilometer heeft) maar dat absoluut niet zijn. Het lijkt
alsof velen aan de top willen beginnen in plaats van een lange
leerschool willen doorlopen. Dat vind ik een teleurstellende
ontwikkeling in Nederland. En dat terwijl er tegelijkertijd veel info en
kennis aanwezig is in Nederland. Ik denk dat een initiatief als de
Verdiepingscursus van Mariska, Letty, Laudie en Peter nodig is om de
ontwikkelingen de goede kant op te laten gaan.
Samenwerking
Meer samenwerking tussen de danseressen zou ik toejuichen. Er gebeurt
natuurlijk al het nodige op dat vlak (Dalla Diva’s, Oriental Magic) maar
er zijn ook een hoop danseressen die op een eiland zitten en daar willen
blijven. Dan zie ik onderlinge competitie, zijn er docenten die hun
eigen territorium beschermen of de kennis die ze hebben niet willen
doorgeven aan hun cursisten.
Plannen
Ik ga door met optreden (hoewel ik na 10 jaar ga stoppen met
restaurantoptredens) en lesgeven en ik wil in de toekomst meer shows en
benefieten organiseren omdat dat een mooie manier is om mensen bij
elkaar te brengen.
Op 22 juni organiseer ik in Heemstede, waar ik ook lesgeef, een
voorstelling voor profs en leerlingen. Verder blijf ik workshops volgens
want ik moet me blijven ontwikkelen.
In 2008 hoop ik 3 maanden te reizen naar Tunesië, Egypte, Libanon,
Israel en Turkije en wil ik me daar nog meer verdiepen in de roots van
de dans.